Dla lekarzy

Informatyzacja gabinetu lekarskiego

Cyfryzacja polskiej służby zdrowia niesie ze sobą sporo korzyści, ale również konieczność przystosowania placówek medycznych i ich personelu do nowych warunków funkcjonowania. Kluczową kwestią jest wyposażenie przychodni i gabinetów lekarskich w odpowiedni sprzęt oraz zakup oprogramowania medycznego, które będzie w stanie zapewnić skuteczną ochronę danych pacjentów. Jakie funkcje posiada oprogramowanie dla przychodni i na co warto zwrócić uwagę dokonując wyboru dostawcy oprogramowania?

Elektroniczna dokumentacja medyczna

Od stycznia 2018 roku prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej zamiast papierowej ma być obowiązkowe dla wszystkich placówek medycznych. Dlatego oprogramowanie dla przychodni powinno przede wszystkim posiadać szablony dokumentów, dzięki którym już podczas wizyty będzie można w szybki i prosty sposób wprowadzić niezbędne dane. Informacje wprowadzone przez lekarza do systemu będą również widoczne na internetowej karcie pacjenta. Dzięki temu pacjent będzie miał dostęp m.in. do swojej historii choroby oraz planowanych i wykonanych świadczeń medycznych. To z kolei wiąże się z koniecznością wdrożenia systemu zabezpieczeń i procedur ochrony danych.

E-recepta i baza leków

Tradycyjne papierowe recepty mają być sukcesywnie zastępowane wersjami elektronicznymi, co pozwoli zwiększyć kontrolę nad receptami dotyczącymi leków refundowanych, a także zapobiec fałszowaniu lub nieczytelności recept. Każda e-recepta będzie zapisywana przez lekarza w systemie P1, a co za tym idzie – również na internetowej karcie pacjenta. Realizacja tak wystawionej recepty może odbywać się na 2 sposoby:

  • pacjent otrzyma SMS z kodem, dzięki któremu farmaceuta również uzyska dostęp do recepty zapisanej w systemie
  • pacjent będzie mógł pobrać receptę z systemu na swój smartfon – farmaceuta zeskanuje kod z wyświetlacza telefonu przy pomocy czytnika kodów kreskowych.

Dodatkowym ułatwieniem w wypisywaniu elektronicznych recept są funkcje oferowane przez producentów oprogramowania medycznego, takie jak gotowa baza leków (z zaznaczeniem leków refundowanych) czy szybkie wznawianie recept na podstawie dotychczasowej historii leczenia.

Zarządzanie obsługą pacjentów

Kolejnym elementem oprogramowania medycznego, na który warto zwrócić uwagę, są moduły służące do obsługi ruchu pacjentów.

  • internetowy kalendarz do planowania wizyt i szybkiej modyfikacji harmonogramów, zintegrowany z eWUŚ,
  • automatycznie aktualizowana e-kolejka oczekujących pacjentów,
  • elektroniczna tablica, na której wyświetlany jest stan bieżącej obsługi pacjentów w całej przychodni.

Oprócz tego dobre oprogramowanie medyczne umożliwia bezpośredni kontakt z wybranymi laboratoriami, dzięki czemu lekarz już podczas wizyty może przez internet wystawić skierowanie na badania, które będzie automatycznie przekazane do laboratorium, a następnie w podobny sposób odebrać wyniki pacjenta i załączyć je do historii choroby w IKP. Takie rozwiązania mają zminimalizować zarówno czas oczekiwania pacjentów na badania, jak też ilość formalności, których musi dopełnić lekarz przy każdej wizycie.

Przy zakupie systemu do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej, warto zwrócić uwagę czy dostawca zapewnienia wszystkie wymagane przepisami funkcjonalności na dzień instalacji oraz czy ten stan zostanie utrzymany.

Przykład wybranej aplikacji do obsługi gabinetów: Oprogramowanie gabinetu lekarskiego e-GabinetLekarski.pl

Aplikacja e-GabinetLekarski.pl to samodzielna marka, która powstała przy ścisłej współpracy ze środowiskiem lekarskim i jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie rynku na narzędzia informatyczne pozwalające kompleksowo zarządzać instytucją medyczną.

Wychodząc naprzeciw zróżnicowanym potrzebom naszych klientów oraz mając na uwadze złożoność procesu jakim jest prowadzenie instytucji medycznej stworzyliśmy kompleksowe, a jednocześnie proste i intuicyjne oprogramowanie, które usprawni Państwa codzienną pracę.

Program e-GabinetLekarski.pl jest idealnym rozwiązaniem niezależnie od tego, czy prowadzicie Państwo jednoosobowy gabinet lekarski, czy też zarządzacie placówką zatrudniającą wielu specjalistów.

Liczne funkcjonalności oraz przyjazny i intuicyjny interface użytkownika sprawią, że Państwa praca będzie łatwa i skuteczna.

Rynek medyczny w Polsce

Powszechny dostęp do internetu sprawia, że wiele procesów przenosi się do świata cyfrowego. Coraz więcej Polaków wykorzystuje sieć do celów związanych ze zdrowiem. Cyfrowi pacjenci podchodzą do usług medycznych tak samo jak do wszystkich innych usług. Ich podróż (Patient Journey) często zaczyna się właśnie w sieci i to tam po raz pierwszy mają kontakt z konkretnymi placówkami medycznymi.

Aby przyciągnąć takie osoby, trzeba dotrzeć do nich w miejscach, w których są już obecni. Oznacza to konieczność zbadania ścieżek pacjentów (Patient Journey), identyfikacji ich problemów, zmapowania wszystkich punktów styku z placówką medyczną i wreszcie stworzenia strategii skoncentrowanej na doświadczeniach pacjentów.

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom cyfrowych pacjentów, branża medyczna musi zatem zacząć korzystać z tych samych metod i narzędzi, których już od dawna używa się w e-commerce jak np.: 

  • narzędzia do marketing automation wspierające targetowanie,
  • portale internetowe dla różnych grup docelowych (pacjentów, partnerów),
  • aplikacje i platformy e-commerce do zakupu leków, akcesoriów medycznych, czy badań diagnostycznych,
  • prowadzenie komunikacji wielokanałowej,
  • testowanie nowych form generowania leadów jak webinary, newslettery, landing pages itp.,
  • narzędzia do badania satysfakcji pacjentów.

Telemedycyna z jednej strony jest wyzwaniem dla branży medycznej, ponieważ wymaga inwestycji w nowoczesne oprogramowanie i narzędzia, zmiany organizacji pracy, szkoleń pracowników itd. Z drugiej strony stanowi ogromną szansę na zwiększenie dostępności usług medycznych, zmniejszenie kosztów obsługi pacjenta i przyciągnięcie nowej grupy docelowej — cyfrowych pacjentów. 

Teleporady w polskim wydaniu przypominają obecnie bardziej próbę skopiowania tradycyjnej wizyty w gabinecie lekarskim, niż faktyczny przełom w cyfryzacji służby zdrowia. Niemniej już w takiej formie cieszą się one dużym zainteresowaniem ze strony pacjentów. W 2021 roku 62% Polaków, zamiast udać się do przychodni wybrało konsultację lekarską przez telefon. 

Docelowo telemedycyna (Digital Health) powinna oferować nowe formy opieki medycznej będące efektem synergii medycyny, technologii i telekomunikacji. Mowa nie tylko o telekonsultacjach lekarskich, ale również zdalnym monitoringu zdrowia, diagnostyce, rehabilitacji, a nawet zabiegach chirurgicznych. Technologie wspierające rozwój telemedycyny to m.in.:

  • Oprogramowanie specjalistyczne usprawniające komunikację na linii pacjent — lekarz,  prowadzące rejestr konsultacji,  systemy wspomagające diagnostykę radiologiczną i obrazową, analizujące dane historyczne i ułatwiające stawianie diagnozy, systemy do przetwarzania i wymiany informacji pomiędzy oddziałami i placówkami partnerskim, rejestry EDM i wiele innych. 
  • Aplikacje dla pacjentów jak portale internetowe z indywidualnymi kontami pacjentów umożliwiające umawianie wizyt, przedłużanie recept, planowanie badań, zarządzanie kalendarzem szczepień itp., aplikacje monitorujące stan zdrowia osób przewlekle chorych (np. cukrzyków), służące do przechowywania dokumentacji medycznej, wyboru ubezpieczenia medycznego, czy zakupu leków i realizacji recept itp.
  • Urządzenia typu Smart Health - zarówno profesjonalne rejestratory medyczne (jak holtery EKG czy zdalne KTG), które pozwalają zmniejszyć ilość hospitalizacji, jak i prostsza elektronika monitorująca stan zdrowia o charakterze profilaktycznym i mająca na celu zwiększenie zaangażowania pacjentów.

Rynek telemedycyny ma ogromny potencjał. Aby go w pełni wykorzystać, niezbędne jest wdrożenie nowych technologii oraz zadbanie o ich integrację z użytkownikami (pacjentami i lekarzami). Wymaga to od firm spojrzenia na pacjenta w sposób holistyczny i zmapowania jego całej podróży przez system ochrony zdrowia, począwszy od momentu, w którym zaczyna poszukiwać informacji w Internecie, poprzez spotkanie z lekarzem i diagnostykę, aż po realizację recepty w aptece i konsultacje kontrolne. 

Obecny poziom finansowania i wprowadzone regulacje w obszarze technologii nielekowych w znacznym stopniu utrudniają wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań medycznych. Ponadto nieaktualizowane od wielu lat limity finansowania zmuszają pacjentów do ogromnych dopłat z własnej kieszeni do dostępnych na rynku wyrobów.

Ogólna wartość rynku wyrobów medycznych liczona przychodami firm to 17,5 mld złotych. W 2020 roku ogólna wartość produkcji krajowej branży wyrobów medycznych wyniosła blisko 11 mld złotych. To imponujący wynik, na który złożyła się praca 5266 podmiotów – wytwórców, importerów oraz dystrybutorów wyrobów medycznych oraz blisko 30 tys. pracowników zatrudnionych w tych firmach.

Pomimo rosnącego wpływu na polską gospodarkę, firmy działające w obszarze wyrobów medycznych borykają się ze znaczącymi przeszkodami systemowymi, które w dużej mierze odbijają się na polskich pacjentach. Jednym z palących problemów jest kategoryzacja oraz poziom finansowania wyrobów wydawanych na zlecenie. W Polsce przeznacza się na nie jedynie 1% ogólnego budżetu NFZ. Dla porównania nakłady per capita w krajach Grupy Wyszehradzkiej są średnio 3 razy większe. Odbija się to na kieszeni pacjentów, którzy do wyrobów dopłacać muszą aż 39% ich ogólnej wartości, czyli o kilkanaście punktów procentowych więcej, niż w Czechach czy na Słowacji.

Kategorie, które wymagają jak najszybszej rewizji to między innymi wózki inwalidzkie, peruki, protezy piersi, produkty stomijne czy aparaty słuchowe. Tylko w przypadku tych ostatnich, w ubiegłym roku polscy pacjenci musieli dopłacić ponad pół miliarda złotych. Limity finansowania stosowane w wymienionych grupach sprawiają, że pacjenci zmuszeni są do korzystania z bardzo podstawowych produktów lub, jak w przypadku stomii, mają dostęp do takiej liczby wyrobów, która nie spełnia ich miesięcznego zapotrzebowania. Godzi to w ich zdrowie i godność, pogarsza komfort leczenia czy rehabilitacji oraz znacząco przedłuża hospitalizację.

4 Komentarze do “Informatyzacja gabinetu lekarskiego

  1. Bardzo dobrym oprogramowaniem medycznym jest Medfile. Przyjazne i proste w obsłudze (do zapoznania się z programem wystarczy parę minut), a posiada wiele interesujących funkcji, w tym między innymi opcję wysyłania do pacjentów SMS. Dla mnie ogromnym plusem był moduł dla fizjoterapeuty (czyli możliwość zwizualizowania dolegliwości), ponieważ właśnie tego na co dzień brakowało mi w mojej pracy.

  2. Medfile jest świetnym oprogramowaniem dla dokumentacji medycznej w gabinecie fizjoterapeutycznym. Najlepszą funkcją jest diagram fizjoterapeutyczny. Polecam sprawdzić

  3. Fajne funkcjonalności ma też program medyczny Medic.pl – połączenie Internetowego Konta Pacjenta, Systemu do prowadzenia EDM, rejestracji online daje na prawdę fajne efekty w optymalizacji funkcjonowania przychodni czy gabinetu.

    Nie ma lepszej reklamy niż zadowoleni pacjenci, a obsługa pacjenta na to wpływa.

  4. Działam na Medfile od ponad roku. Dobry i systematycznie rozwijany o nowe funkcje program do elektronicznej dokumentacji medycznej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *