Dla lekarzy

Informatyzacja gabinetu lekarskiego

Cyfryzacja polskiej służby zdrowia niesie ze sobą sporo korzyści, ale również konieczność przystosowania placówek medycznych i ich personelu do nowych warunków funkcjonowania. Kluczową kwestią jest wyposażenie przychodni i gabinetów lekarskich w odpowiedni sprzęt oraz zakup oprogramowania medycznego, które będzie w stanie zapewnić skuteczną ochronę danych pacjentów. Jakie funkcje posiada oprogramowanie dla przychodni i na co warto zwrócić uwagę dokonując wyboru dostawcy oprogramowania?

Elektroniczna dokumentacja medyczna

Od stycznia 2018 roku prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej zamiast papierowej ma być obowiązkowe dla wszystkich placówek medycznych. Dlatego oprogramowanie dla przychodni powinno przede wszystkim posiadać szablony dokumentów, dzięki którym już podczas wizyty będzie można w szybki i prosty sposób wprowadzić niezbędne dane. Informacje wprowadzone przez lekarza do systemu będą również widoczne na internetowej karcie pacjenta. Dzięki temu pacjent będzie miał dostęp m.in. do swojej historii choroby oraz planowanych i wykonanych świadczeń medycznych. To z kolei wiąże się z koniecznością wdrożenia systemu zabezpieczeń i procedur ochrony danych.

E-recepta i baza leków

Tradycyjne papierowe recepty mają być sukcesywnie zastępowane wersjami elektronicznymi, co pozwoli zwiększyć kontrolę nad receptami dotyczącymi leków refundowanych, a także zapobiec fałszowaniu lub nieczytelności recept. Każda e-recepta będzie zapisywana przez lekarza w systemie P1, a co za tym idzie – również na internetowej karcie pacjenta. Realizacja tak wystawionej recepty może odbywać się na 2 sposoby:

  • pacjent otrzyma SMS z kodem, dzięki któremu farmaceuta również uzyska dostęp do recepty zapisanej w systemie
  • pacjent będzie mógł pobrać receptę z systemu na swój smartfon – farmaceuta zeskanuje kod z wyświetlacza telefonu przy pomocy czytnika kodów kreskowych.

Dodatkowym ułatwieniem w wypisywaniu elektronicznych recept są funkcje oferowane przez producentów oprogramowania medycznego, takie jak gotowa baza leków (z zaznaczeniem leków refundowanych) czy szybkie wznawianie recept na podstawie dotychczasowej historii leczenia.

Zarządzanie obsługą pacjentów

Kolejnym elementem oprogramowania medycznego, na który warto zwrócić uwagę, są moduły służące do obsługi ruchu pacjentów.

  • internetowy kalendarz do planowania wizyt i szybkiej modyfikacji harmonogramów, zintegrowany z eWUŚ,
  • automatycznie aktualizowana e-kolejka oczekujących pacjentów,
  • elektroniczna tablica, na której wyświetlany jest stan bieżącej obsługi pacjentów w całej przychodni.

Oprócz tego dobre oprogramowanie medyczne umożliwia bezpośredni kontakt z wybranymi laboratoriami, dzięki czemu lekarz już podczas wizyty może przez internet wystawić skierowanie na badania, które będzie automatycznie przekazane do laboratorium, a następnie w podobny sposób odebrać wyniki pacjenta i załączyć je do historii choroby w IKP. Takie rozwiązania mają zminimalizować zarówno czas oczekiwania pacjentów na badania, jak też ilość formalności, których musi dopełnić lekarz przy każdej wizycie.

Przy zakupie systemu do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej, warto zwrócić uwagę czy dostawca zapewnienia wszystkie wymagane przepisami funkcjonalności na dzień instalacji oraz czy ten stan zostanie utrzymany.

Przykład wybranej aplikacji do obsługi gabinetów: Oprogramowanie gabinetu lekarskiego e-GabinetLekarski.pl

Aplikacja e-GabinetLekarski.pl to samodzielna marka, która powstała przy ścisłej współpracy ze środowiskiem lekarskim i jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie rynku na narzędzia informatyczne pozwalające kompleksowo zarządzać instytucją medyczną.

Wychodząc naprzeciw zróżnicowanym potrzebom naszych klientów oraz mając na uwadze złożoność procesu jakim jest prowadzenie instytucji medycznej stworzyliśmy kompleksowe, a jednocześnie proste i intuicyjne oprogramowanie, które usprawni Państwa codzienną pracę.

Program e-GabinetLekarski.pl jest idealnym rozwiązaniem niezależnie od tego, czy prowadzicie Państwo jednoosobowy gabinet lekarski, czy też zarządzacie placówką zatrudniającą wielu specjalistów.

Liczne funkcjonalności oraz przyjazny i intuicyjny interface użytkownika sprawią, że Państwa praca będzie łatwa i skuteczna.

Rynek medyczny w Polsce

Problemy z brakami kadrowymi wśród specjalistów i personelu pomocniczego przekładają się na niską dostępność usług medycznych. Jest to jeden z najgorzej ocenianych aspektów funkcjonowania służby zdrowia. Według badań CBOS aż 82% Polaków uważa, że ciężko jest umówić się na wizytę u specjalisty, a 71% negatywnie ocenia dostępność personelu w szpitalach.

Problem ten pogłębia biurokratyzacja placówek medycznych. Według raportu NIK lekarze poświęcają 33% swojego czasu na wypełnianie dokumentacji medycznej i inne czynności administracyjne podczas wizyty stacjonarnej i aż 43% podczas teleporady.

Pierwszym krokiem w zwiększaniu dostępności personelu medycznego powinno być zatem efektywne wykorzystanie czasu już zatrudnionych specjalistów. Można to zrobić np. przez:

  • stosowanie podejścia digital first wobec pacjentów, zgodnie z którym pierwszy wywiad medyczny przeprowadza się zdalnie, by ocenić konieczność skierowania na wizytę osobistą,
  • integracje systemów informatycznych (np. z narzędziami do obsługi diagnostyki laboratoryjnej i obrazowej), 
  • automatyzację przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi placówkami, co usprawni podejmowanie decyzji o leczeniu,
  • cyfryzację procesów administracyjnych (prowadzenie rejestrów elektronicznej dokumentacji medycznej),
  • wdrożenie systemów do automatyzacji rejestracji wizyt, które m.in. przypominają pacjentom o terminie konsultacji i zmniejszają liczbę „okienek” w grafikach lekarzy.

Każda automatyzacja, która pozwala odciążyć personel medyczny od żmudnych i powtarzalnych zadań, przekłada się na większą dostępność usług, wyższy poziom satysfakcji pacjentów i lepsze doświadczenia samych medyków. Ten ostatni aspekt jest szczególnie istotny w kontekście zmniejszania braków kadrowych i zachęcania wykwalifikowanych specjalistów do pracy w polskich firmach. 

W ubiegłym roku branża medyczna ogromnie zyskała na znaczeniu. Ze względu na pandemię koronawirusa, sektor ten stał się pierwszoplanową postacią na największych światowych rynkach kapitałowych. Co więcej, ten trend cały czas trwa. Nic dziwnego, ponieważ cały czas mamy do czynienia z branżą o fantastycznych perspektywach, związanych z ciągłym rozwojem nowych technologii, nowych metod leczenia oraz postępującą cyfryzacją, w tym wprowadzaniem rozwiązań w zakresie e-zdrowia. Przodują w tym firmy prywatne, które są pionierami we wprowadzaniu nowoczesnych narzędzi ułatwiających stawianie diagnozy oraz leczenie i wpływających na podnoszenie jakości oferowanych świadczeń.

Wprowadzanie nowoczesnych technologii w branży medycznej w ogromnym stopniu przyspieszyła pandemia COVID-19. Wprowadzony lockdown podczas jej pierwszych tygodni wprost wymusił realizowanie na szerszą skalę świadczeń zdrowotnych za pomocą narzędzi zdalnych – i to nie tylko tradycyjnych rozmów telefonicznych, ale także czatów czy wideorozmów, często z wykorzystaniem narzędzi umożliwiających również badanie pacjenta “na odległość”.

W efekcie już dziś telemedycyna to forma świadczenia usług medycznych i opieki zdrowotnej łącząca w sobie elementy telekomunikacji, informatyki oraz medycyny. Dzięki wykorzystaniu nowych technologii pozwala ona przełamywać geograficzne bariery i wymieniać specjalistyczne informacje. Umożliwia także oczywiście przeprowadzenie diagnozy na odległość, i to właśnie jest jej najczęstszym zastosowaniem.

Idea telemedycyny została przygotowana przede wszystkim z myślą o osobach, których stan bądź możliwości pojawienia się na zwykłej wizycie w gabinecie są ograniczone. Jednak szybko okazało się, że z dobrodziejstwa e-wizyty mogą skorzystać wszyscy, bo wiele problemów zdrowotnych nie wymaga wizyty i osobistego zbadania przez lekarza. Teleporady są szczególnie rekomendowane w prostych i częstych zachorowaniach, takich jak infekcje górnych dróg oddechowych czy alergie sezonowe lub skórne, lecz mają również zastosowanie do postawienia wstępnego rozpoznania i zlecenia badań przed wizytą u specjalisty, a nawet jako forma kontroli leczenia, przepisania recepty i w wielu innych sytuacjach u chorych przewlekle. Czyli w praktyce można stwierdzić, że telemedycyna jest dla każdego.

Telemedycyna z jednej strony jest wyzwaniem dla branży medycznej, ponieważ wymaga inwestycji w nowoczesne oprogramowanie i narzędzia, zmiany organizacji pracy, szkoleń pracowników itd. Z drugiej strony stanowi ogromną szansę na zwiększenie dostępności usług medycznych, zmniejszenie kosztów obsługi pacjenta i przyciągnięcie nowej grupy docelowej — cyfrowych pacjentów. 

Teleporady w polskim wydaniu przypominają obecnie bardziej próbę skopiowania tradycyjnej wizyty w gabinecie lekarskim, niż faktyczny przełom w cyfryzacji służby zdrowia. Niemniej już w takiej formie cieszą się one dużym zainteresowaniem ze strony pacjentów. W 2021 roku 62% Polaków, zamiast udać się do przychodni wybrało konsultację lekarską przez telefon. 

Docelowo telemedycyna (Digital Health) powinna oferować nowe formy opieki medycznej będące efektem synergii medycyny, technologii i telekomunikacji. Mowa nie tylko o telekonsultacjach lekarskich, ale również zdalnym monitoringu zdrowia, diagnostyce, rehabilitacji, a nawet zabiegach chirurgicznych. Technologie wspierające rozwój telemedycyny to m.in.:

  • Oprogramowanie specjalistyczne usprawniające komunikację na linii pacjent — lekarz,  prowadzące rejestr konsultacji,  systemy wspomagające diagnostykę radiologiczną i obrazową, analizujące dane historyczne i ułatwiające stawianie diagnozy, systemy do przetwarzania i wymiany informacji pomiędzy oddziałami i placówkami partnerskim, rejestry EDM i wiele innych. 
  • Aplikacje dla pacjentów jak portale internetowe z indywidualnymi kontami pacjentów umożliwiające umawianie wizyt, przedłużanie recept, planowanie badań, zarządzanie kalendarzem szczepień itp., aplikacje monitorujące stan zdrowia osób przewlekle chorych (np. cukrzyków), służące do przechowywania dokumentacji medycznej, wyboru ubezpieczenia medycznego, czy zakupu leków i realizacji recept itp.
  • Urządzenia typu Smart Health - zarówno profesjonalne rejestratory medyczne (jak holtery EKG czy zdalne KTG), które pozwalają zmniejszyć ilość hospitalizacji, jak i prostsza elektronika monitorująca stan zdrowia o charakterze profilaktycznym i mająca na celu zwiększenie zaangażowania pacjentów.

Rynek telemedycyny ma ogromny potencjał. Aby go w pełni wykorzystać, niezbędne jest wdrożenie nowych technologii oraz zadbanie o ich integrację z użytkownikami (pacjentami i lekarzami). Wymaga to od firm spojrzenia na pacjenta w sposób holistyczny i zmapowania jego całej podróży przez system ochrony zdrowia, począwszy od momentu, w którym zaczyna poszukiwać informacji w Internecie, poprzez spotkanie z lekarzem i diagnostykę, aż po realizację recepty w aptece i konsultacje kontrolne. 

4 Komentarze do “Informatyzacja gabinetu lekarskiego

  1. Bardzo dobrym oprogramowaniem medycznym jest Medfile. Przyjazne i proste w obsłudze (do zapoznania się z programem wystarczy parę minut), a posiada wiele interesujących funkcji, w tym między innymi opcję wysyłania do pacjentów SMS. Dla mnie ogromnym plusem był moduł dla fizjoterapeuty (czyli możliwość zwizualizowania dolegliwości), ponieważ właśnie tego na co dzień brakowało mi w mojej pracy.

  2. Medfile jest świetnym oprogramowaniem dla dokumentacji medycznej w gabinecie fizjoterapeutycznym. Najlepszą funkcją jest diagram fizjoterapeutyczny. Polecam sprawdzić

  3. Fajne funkcjonalności ma też program medyczny Medic.pl – połączenie Internetowego Konta Pacjenta, Systemu do prowadzenia EDM, rejestracji online daje na prawdę fajne efekty w optymalizacji funkcjonowania przychodni czy gabinetu.

    Nie ma lepszej reklamy niż zadowoleni pacjenci, a obsługa pacjenta na to wpływa.

  4. Działam na Medfile od ponad roku. Dobry i systematycznie rozwijany o nowe funkcje program do elektronicznej dokumentacji medycznej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *