Dla lekarzy

Informatyzacja gabinetu lekarskiego

Cyfryzacja polskiej służby zdrowia niesie ze sobą sporo korzyści, ale również konieczność przystosowania placówek medycznych i ich personelu do nowych warunków funkcjonowania. Kluczową kwestią jest wyposażenie przychodni i gabinetów lekarskich w odpowiedni sprzęt oraz zakup oprogramowania medycznego, które będzie w stanie zapewnić skuteczną ochronę danych pacjentów. Jakie funkcje posiada oprogramowanie dla przychodni i na co warto zwrócić uwagę dokonując wyboru dostawcy oprogramowania?

Elektroniczna dokumentacja medyczna

Od stycznia 2018 roku prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej zamiast papierowej ma być obowiązkowe dla wszystkich placówek medycznych. Dlatego oprogramowanie dla przychodni powinno przede wszystkim posiadać szablony dokumentów, dzięki którym już podczas wizyty będzie można w szybki i prosty sposób wprowadzić niezbędne dane. Informacje wprowadzone przez lekarza do systemu będą również widoczne na internetowej karcie pacjenta. Dzięki temu pacjent będzie miał dostęp m.in. do swojej historii choroby oraz planowanych i wykonanych świadczeń medycznych. To z kolei wiąże się z koniecznością wdrożenia systemu zabezpieczeń i procedur ochrony danych.

E-recepta i baza leków

Tradycyjne papierowe recepty mają być sukcesywnie zastępowane wersjami elektronicznymi, co pozwoli zwiększyć kontrolę nad receptami dotyczącymi leków refundowanych, a także zapobiec fałszowaniu lub nieczytelności recept. Każda e-recepta będzie zapisywana przez lekarza w systemie P1, a co za tym idzie – również na internetowej karcie pacjenta. Realizacja tak wystawionej recepty może odbywać się na 2 sposoby:

  • pacjent otrzyma SMS z kodem, dzięki któremu farmaceuta również uzyska dostęp do recepty zapisanej w systemie
  • pacjent będzie mógł pobrać receptę z systemu na swój smartfon – farmaceuta zeskanuje kod z wyświetlacza telefonu przy pomocy czytnika kodów kreskowych.

Dodatkowym ułatwieniem w wypisywaniu elektronicznych recept są funkcje oferowane przez producentów oprogramowania medycznego, takie jak gotowa baza leków (z zaznaczeniem leków refundowanych) czy szybkie wznawianie recept na podstawie dotychczasowej historii leczenia.

Zarządzanie obsługą pacjentów

Kolejnym elementem oprogramowania medycznego, na który warto zwrócić uwagę, są moduły służące do obsługi ruchu pacjentów.

  • internetowy kalendarz do planowania wizyt i szybkiej modyfikacji harmonogramów, zintegrowany z eWUŚ,
  • automatycznie aktualizowana e-kolejka oczekujących pacjentów,
  • elektroniczna tablica, na której wyświetlany jest stan bieżącej obsługi pacjentów w całej przychodni.

Oprócz tego dobre oprogramowanie medyczne umożliwia bezpośredni kontakt z wybranymi laboratoriami, dzięki czemu lekarz już podczas wizyty może przez internet wystawić skierowanie na badania, które będzie automatycznie przekazane do laboratorium, a następnie w podobny sposób odebrać wyniki pacjenta i załączyć je do historii choroby w IKP. Takie rozwiązania mają zminimalizować zarówno czas oczekiwania pacjentów na badania, jak też ilość formalności, których musi dopełnić lekarz przy każdej wizycie.

Przy zakupie systemu do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej, warto zwrócić uwagę czy dostawca zapewnienia wszystkie wymagane przepisami funkcjonalności na dzień instalacji oraz czy ten stan zostanie utrzymany.

Przykład wybranej aplikacji do obsługi gabinetów: Oprogramowanie gabinetu lekarskiego e-GabinetLekarski.pl

Aplikacja e-GabinetLekarski.pl to samodzielna marka, która powstała przy ścisłej współpracy ze środowiskiem lekarskim i jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie rynku na narzędzia informatyczne pozwalające kompleksowo zarządzać instytucją medyczną.

Wychodząc naprzeciw zróżnicowanym potrzebom naszych klientów oraz mając na uwadze złożoność procesu jakim jest prowadzenie instytucji medycznej stworzyliśmy kompleksowe, a jednocześnie proste i intuicyjne oprogramowanie, które usprawni Państwa codzienną pracę.

Program e-GabinetLekarski.pl jest idealnym rozwiązaniem niezależnie od tego, czy prowadzicie Państwo jednoosobowy gabinet lekarski, czy też zarządzacie placówką zatrudniającą wielu specjalistów.

Liczne funkcjonalności oraz przyjazny i intuicyjny interface użytkownika sprawią, że Państwa praca będzie łatwa i skuteczna.

Rynek medyczny w Polsce

Rynek medyczny w Polsce jest wciąż nieskonsolidowany. Zazwyczaj silne oraz uznane centra medyczne posiadają tylko jedną lokalizację, nie korzystając tym samym z efektu skali działalności operacyjnej. Powoduje to także często u pacjentów konieczność dalekich podróży, jeśli chcą otrzymać najlepsze usługi. Co ciekawe, wyjątkiem od tej reguły jest choćby kardiologia, która na przestrzeni ostatnich lat została skonsolidowana przez jednego lokalnego gracza przy wsparciu funduszu private equity. Pokazuje to, że rynek medyczny w Polsce jest już gotowy na dalszą konsolidację w innych obszarach, takich jak na przykład ortopedia, okulistyka czy chirurgia.

W ostatnich latach coraz popularniejsza staje się zatem specjalizacja mniejszych jednostek w podstawowych usługach oraz “podłączenie się” pod większe jednostki, które w razie potrzeby świadczą pełen zakres specjalistycznych usług. Im mocniej ten trend się rozwija, tym więcej zyskują na tym większe jednostki – czyli te, które mogą skupić się na dalszych inwestycjach w infrastrukturę i sprzęt. Stwarza to potencjał do współpracy z prywatnymi inwestorami, choćby w roli dostawców sprzętu czy partnerów w zarządzaniu całymi oddziałami.

Powszechny dostęp do internetu sprawia, że wiele procesów przenosi się do świata cyfrowego. Coraz więcej Polaków wykorzystuje sieć do celów związanych ze zdrowiem. Cyfrowi pacjenci podchodzą do usług medycznych tak samo jak do wszystkich innych usług. Ich podróż (Patient Journey) często zaczyna się właśnie w sieci i to tam po raz pierwszy mają kontakt z konkretnymi placówkami medycznymi.

Aby przyciągnąć takie osoby, trzeba dotrzeć do nich w miejscach, w których są już obecni. Oznacza to konieczność zbadania ścieżek pacjentów (Patient Journey), identyfikacji ich problemów, zmapowania wszystkich punktów styku z placówką medyczną i wreszcie stworzenia strategii skoncentrowanej na doświadczeniach pacjentów.

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom cyfrowych pacjentów, branża medyczna musi zatem zacząć korzystać z tych samych metod i narzędzi, których już od dawna używa się w e-commerce jak np.: 

  • narzędzia do marketing automation wspierające targetowanie,
  • portale internetowe dla różnych grup docelowych (pacjentów, partnerów),
  • aplikacje i platformy e-commerce do zakupu leków, akcesoriów medycznych, czy badań diagnostycznych,
  • prowadzenie komunikacji wielokanałowej,
  • testowanie nowych form generowania leadów jak webinary, newslettery, landing pages itp.,
  • narzędzia do badania satysfakcji pacjentów.

Przyszłość nowych technologii w medycynie rysuje się w jasnych barwach – co do tego nie można mieć nawet cienia wątpliwości. Całodobowa dostępność czy nieustanny wzrost popularności akcesoriów do monitorowania funkcji organizmu (takich jak pulsometry, krokomierze) otwierają przed telemedycyną gigantyczne możliwości. Co więcej, pojawia się coraz więcej firm i startupów produkujących urządzenia, które ułatwiają zapewnienie lepszej opieki medycznej przez Internet.

Już dziś, spełniając zapotrzebowanie w zakresie telemedycyny, rośnie rynek produktów umożliwiających zdalne monitorowanie stanu zdrowia. Według szacunków ekspertów, wartość tego rynku do końca 2027 roku na całym świecie ma wynieść 43 miliardy dolarów. Jego rozwój jest zgodny z najnowszymi trendami, które mają optymalizować działalność placówek medycznych poprzez zapewnienie pacjentom w jak najszerszym zakresie opieki w miejscu zamieszkania oraz interweniowanie tylko w koniecznych sytuacjach. Przewiduje się również, że cały globalny rynek opieki zdrowotnej online będzie rosnąć w tempie 14,5% rok do roku, co oznacza że w 2027 roku może on osiągnąć wartość 230,6 miliarda USD.

4 Komentarze do “Informatyzacja gabinetu lekarskiego

  1. Bardzo dobrym oprogramowaniem medycznym jest Medfile. Przyjazne i proste w obsłudze (do zapoznania się z programem wystarczy parę minut), a posiada wiele interesujących funkcji, w tym między innymi opcję wysyłania do pacjentów SMS. Dla mnie ogromnym plusem był moduł dla fizjoterapeuty (czyli możliwość zwizualizowania dolegliwości), ponieważ właśnie tego na co dzień brakowało mi w mojej pracy.

  2. Medfile jest świetnym oprogramowaniem dla dokumentacji medycznej w gabinecie fizjoterapeutycznym. Najlepszą funkcją jest diagram fizjoterapeutyczny. Polecam sprawdzić

  3. Fajne funkcjonalności ma też program medyczny Medic.pl – połączenie Internetowego Konta Pacjenta, Systemu do prowadzenia EDM, rejestracji online daje na prawdę fajne efekty w optymalizacji funkcjonowania przychodni czy gabinetu.

    Nie ma lepszej reklamy niż zadowoleni pacjenci, a obsługa pacjenta na to wpływa.

  4. Działam na Medfile od ponad roku. Dobry i systematycznie rozwijany o nowe funkcje program do elektronicznej dokumentacji medycznej.

Skomentuj MAriusz Nowak Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *