Dla lekarzy

Informatyzacja gabinetu lekarskiego

Cyfryzacja polskiej służby zdrowia niesie ze sobą sporo korzyści, ale również konieczność przystosowania placówek medycznych i ich personelu do nowych warunków funkcjonowania. Kluczową kwestią jest wyposażenie przychodni i gabinetów lekarskich w odpowiedni sprzęt oraz zakup oprogramowania medycznego, które będzie w stanie zapewnić skuteczną ochronę danych pacjentów. Jakie funkcje posiada oprogramowanie dla przychodni i na co warto zwrócić uwagę dokonując wyboru dostawcy oprogramowania?

Elektroniczna dokumentacja medyczna

Od stycznia 2018 roku prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej zamiast papierowej ma być obowiązkowe dla wszystkich placówek medycznych. Dlatego oprogramowanie dla przychodni powinno przede wszystkim posiadać szablony dokumentów, dzięki którym już podczas wizyty będzie można w szybki i prosty sposób wprowadzić niezbędne dane. Informacje wprowadzone przez lekarza do systemu będą również widoczne na internetowej karcie pacjenta. Dzięki temu pacjent będzie miał dostęp m.in. do swojej historii choroby oraz planowanych i wykonanych świadczeń medycznych. To z kolei wiąże się z koniecznością wdrożenia systemu zabezpieczeń i procedur ochrony danych.

E-recepta i baza leków

Tradycyjne papierowe recepty mają być sukcesywnie zastępowane wersjami elektronicznymi, co pozwoli zwiększyć kontrolę nad receptami dotyczącymi leków refundowanych, a także zapobiec fałszowaniu lub nieczytelności recept. Każda e-recepta będzie zapisywana przez lekarza w systemie P1, a co za tym idzie – również na internetowej karcie pacjenta. Realizacja tak wystawionej recepty może odbywać się na 2 sposoby:

  • pacjent otrzyma SMS z kodem, dzięki któremu farmaceuta również uzyska dostęp do recepty zapisanej w systemie
  • pacjent będzie mógł pobrać receptę z systemu na swój smartfon – farmaceuta zeskanuje kod z wyświetlacza telefonu przy pomocy czytnika kodów kreskowych.

Dodatkowym ułatwieniem w wypisywaniu elektronicznych recept są funkcje oferowane przez producentów oprogramowania medycznego, takie jak gotowa baza leków (z zaznaczeniem leków refundowanych) czy szybkie wznawianie recept na podstawie dotychczasowej historii leczenia.

Zarządzanie obsługą pacjentów

Kolejnym elementem oprogramowania medycznego, na który warto zwrócić uwagę, są moduły służące do obsługi ruchu pacjentów.

  • internetowy kalendarz do planowania wizyt i szybkiej modyfikacji harmonogramów, zintegrowany z eWUŚ,
  • automatycznie aktualizowana e-kolejka oczekujących pacjentów,
  • elektroniczna tablica, na której wyświetlany jest stan bieżącej obsługi pacjentów w całej przychodni.

Oprócz tego dobre oprogramowanie medyczne umożliwia bezpośredni kontakt z wybranymi laboratoriami, dzięki czemu lekarz już podczas wizyty może przez internet wystawić skierowanie na badania, które będzie automatycznie przekazane do laboratorium, a następnie w podobny sposób odebrać wyniki pacjenta i załączyć je do historii choroby w IKP. Takie rozwiązania mają zminimalizować zarówno czas oczekiwania pacjentów na badania, jak też ilość formalności, których musi dopełnić lekarz przy każdej wizycie.

Przy zakupie systemu do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej, warto zwrócić uwagę czy dostawca zapewnienia wszystkie wymagane przepisami funkcjonalności na dzień instalacji oraz czy ten stan zostanie utrzymany.

Przykład wybranej aplikacji do obsługi gabinetów: Oprogramowanie gabinetu lekarskiego e-GabinetLekarski.pl

Aplikacja e-GabinetLekarski.pl to samodzielna marka, która powstała przy ścisłej współpracy ze środowiskiem lekarskim i jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie rynku na narzędzia informatyczne pozwalające kompleksowo zarządzać instytucją medyczną.

Wychodząc naprzeciw zróżnicowanym potrzebom naszych klientów oraz mając na uwadze złożoność procesu jakim jest prowadzenie instytucji medycznej stworzyliśmy kompleksowe, a jednocześnie proste i intuicyjne oprogramowanie, które usprawni Państwa codzienną pracę.

Program e-GabinetLekarski.pl jest idealnym rozwiązaniem niezależnie od tego, czy prowadzicie Państwo jednoosobowy gabinet lekarski, czy też zarządzacie placówką zatrudniającą wielu specjalistów.

Liczne funkcjonalności oraz przyjazny i intuicyjny interface użytkownika sprawią, że Państwa praca będzie łatwa i skuteczna.

Rynek medyczny w Polsce

Powszechny dostęp do internetu sprawia, że wiele procesów przenosi się do świata cyfrowego. Coraz więcej Polaków wykorzystuje sieć do celów związanych ze zdrowiem. Cyfrowi pacjenci podchodzą do usług medycznych tak samo jak do wszystkich innych usług. Ich podróż (Patient Journey) często zaczyna się właśnie w sieci i to tam po raz pierwszy mają kontakt z konkretnymi placówkami medycznymi.

Aby przyciągnąć takie osoby, trzeba dotrzeć do nich w miejscach, w których są już obecni. Oznacza to konieczność zbadania ścieżek pacjentów (Patient Journey), identyfikacji ich problemów, zmapowania wszystkich punktów styku z placówką medyczną i wreszcie stworzenia strategii skoncentrowanej na doświadczeniach pacjentów.

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom cyfrowych pacjentów, branża medyczna musi zatem zacząć korzystać z tych samych metod i narzędzi, których już od dawna używa się w e-commerce jak np.: 

  • narzędzia do marketing automation wspierające targetowanie,
  • portale internetowe dla różnych grup docelowych (pacjentów, partnerów),
  • aplikacje i platformy e-commerce do zakupu leków, akcesoriów medycznych, czy badań diagnostycznych,
  • prowadzenie komunikacji wielokanałowej,
  • testowanie nowych form generowania leadów jak webinary, newslettery, landing pages itp.,
  • narzędzia do badania satysfakcji pacjentów.

Branża medyczna okazuje się mocno zróżnicowana pod względem zapotrzebowania na pracowników, wymagań i perspektyw oferowanych zarówno na początkowych, jak i późniejszych etapach kariery.

Największe szanse na pracę ma w Polsce pielęgniarka. Nie powoduje to jednak masowego garnięcia się do tego zawodu, mimo iż perspektywy zatrudnienia nie spadną na pewno przez przynajmniej kilka lat. W sektorze szykują się ustawowe podwyżki – nawet do kwoty 5250 zł brutto, ale dotyczyć będą one jedynie pielęgniarek z dyplomem magistra w pielęgniarstwie lub położnictwie oraz specjalizacją ( to dopiero od 2021 roku).

O ile w aptekach nie ma zbyt dużego zapotrzebowania na pracowników i nic nie wskazuje na to, by mogło się to zmienić, o tyle farmaceutów szukają koncerny farmaceutyczne. Nie zawsze jest to praca badawcza. Często farmaceuci obejmują stanowiska specjalisty w dziale rozwoju czy innowacji, product managera. Coraz częściej, oczekuje się od nich wykształcenia na poziomie doktoratu. Osoba posiadająca taki poziom wykształcenia może też zarobić znacznie więcej, nawet powyżej 10 000 zł.

Kierunki, które jeszcze kilka lat temu kończyły się bezrobociem, dziś dają perspektywy. Osób, które ukończyły kierunki związane z biologią, chemią, biotechnologią, mikrobiologią, genetyką, biologią molekularną, poszukują wielkie zagraniczne koncerny i mniejsze rodzime startupy.

Ofert pracy przybywa, bo biotechnologia rozwija się w błyskawicznym tempie. Nie zawsze jednak są to oferty skoncentrowane na pracy laboratoryjnej bądź technicznej – znacznie częściej firmy poszukują sprzedawców B2B (np. oferujących analizy molekularne dedykowane rolnictwu, branży kosmetycznej czy weterynaryjnej), osób odpowiedzialnych za obsługę klienta czy prowadzenie projektów. Na takich stanowiskach niezbędna jest nie tylko wiedza merytoryczna, ale również umiejętności budowania kontaktu i utrzymywania relacji z klientami. I oczywiście chęć do tego, by zamiast pracą przy szalkach zająć się sprzedażą.

Wartość eksportu polskich wyrobów medycznych rośnie w tempie dwucyfrowym i ta dynamika powinna się utrzymać w kolejnych latach. Nasze krajowe produkty stają się coraz bardziej konkurencyjne nie tylko w Europie, ale także na rynkach amerykańskich i azjatyckich. Coraz więcej polskich firm jest zainteresowanych ekspansją na rynki zagraniczne, poszerzając tym samym portfolio dostępnych na polskim rynku wyrobów.

Rynek polskich producentów wyrobów medycznych składa się głównie z małych i średnich firm, które są elastyczne i szybko przystosowują się do zmieniających się potrzeb rynku czy też wymagań i oczekiwań pacjentów. Nie należy jednak zapominać, że mamy też firmy z globalnym doświadczeniem, które osiągnęły już ogromne sukcesy międzynarodowe i od lat eksportują swoje produkty do ponad 90 krajów na całym świecie.

W czołówce polskich produktów eksportowych znajdują się m.in.: meble medyczne, narzędzia chirurgiczne, implanty ortopedyczne, urządzenia ortopedyczne, aparatura elektrodiagnostyczna, sterylizatory medyczne, specjalistyczne opatrunki czy przyrządy i urządzenia okulistyczne.

Polska należy do grona czołowych producentów środków chłonnych w Europie Środkowo-Wschodniej i jest jednym z największych w Europie. do zalet polskich produktów medycznych można zaliczyć wysoką jakość w połączeniu z przystępną ceną, niezawodność, kompatybilność z wyrobami innych producentów oraz elastyczność w podejściu do wymagań klienta.

W dobie pandemii, z oczywistych względów, na największy rozwój mogą liczyć wszelkie rozwiązania z zakresu telemedycyny, umożliwiające leczenie i diagnostykę pacjenta na odległość. Z drugiej strony, pandemia wciąż pokazuje, że firmy reprezentujące sektor wyrobów medycznych muszą na bieżąco reagować na nowe ograniczenia i potrzeby rynku, a także odznaczać się innowacyjnym podejściem. A to znaczy, że trendy na rynku wyrobów medycznych mogą się zmieniać w zależności od sytuacji.

Wpływ koronawirusa na medycynę nie skończy się razem z pandemią. W kolejnych latach branża medyczna koncentrować się będzie na takich trendach, jak starzenie się społeczeństw, aplikacje zdrowotne i fitnessowe, telemedycyna czy wirtualna diagnostyka. Produkty i technologie nielekowe z tych właśnie obszarów znajdą się wysoko na liście wydatków Polaków. W efekcie można spodziewać się wzrostu prywatnych nakładów na ochronę zdrowia, w tym na wyroby medyczne.

Wydatki na zdrowie stanowią ok. 5% całkowitych wydatków gospodarstw domowych i utrzymują się na podobnym poziomie od kilku lat. Największa część wydatków na zdrowie jest przeznaczana na zakup leków – zarówno tych dostępnych na receptę, jak też OTC, czyli produktów wydawanych bez recepty.

Negatywny wpływ każdej kolejnej fali pandemii koronawirusa na społeczeństwo i gospodarkę jest i będzie coraz większy. W związku z tym wydatki Polaków na usługi i produkty niezwiązane bezpośrednio z COVID-19, również te dokonywane w sektorze opieki zdrowotnej, będą stale rosły.

Dynamika cen może się różnić w zależności od konkretnej grupy produktów, ale powszechny wzrost cen surowców, produktów i usług wskazywałby na podobny trend w branży wyrobów medycznych.

Wyroby medyczne to szeroka, różnorodna i niezwykle innowacyjna kategoria produktów, obejmująca 500 000 wyrobów, takich jak przedmioty ortopedyczne i rehabilitacyjne, opatrunki specjalistyczne, implanty, szwy, jak również specjalistyczny sprzęt diagnostyczny.

4 Komentarze do “Informatyzacja gabinetu lekarskiego

  1. Bardzo dobrym oprogramowaniem medycznym jest Medfile. Przyjazne i proste w obsłudze (do zapoznania się z programem wystarczy parę minut), a posiada wiele interesujących funkcji, w tym między innymi opcję wysyłania do pacjentów SMS. Dla mnie ogromnym plusem był moduł dla fizjoterapeuty (czyli możliwość zwizualizowania dolegliwości), ponieważ właśnie tego na co dzień brakowało mi w mojej pracy.

  2. Medfile jest świetnym oprogramowaniem dla dokumentacji medycznej w gabinecie fizjoterapeutycznym. Najlepszą funkcją jest diagram fizjoterapeutyczny. Polecam sprawdzić

  3. Fajne funkcjonalności ma też program medyczny Medic.pl – połączenie Internetowego Konta Pacjenta, Systemu do prowadzenia EDM, rejestracji online daje na prawdę fajne efekty w optymalizacji funkcjonowania przychodni czy gabinetu.

    Nie ma lepszej reklamy niż zadowoleni pacjenci, a obsługa pacjenta na to wpływa.

  4. Działam na Medfile od ponad roku. Dobry i systematycznie rozwijany o nowe funkcje program do elektronicznej dokumentacji medycznej.

Skomentuj Fizjoterapeutka Irena Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *